2010

2010

Klesment, M., & Puur, A. (2010). Effects of education on second births before and after
societal transition: Evidence from the Estonian GGS. Demographic Research, 22, 891-932.
https://doi.org/10.4054/DemRes.2010.22.28


See artikkel käsitleb haridustaseme ja õpingute seost teise lapse sünniga Eestis, võrreldes nende
seoste mustreid enne ja pärast 1990. aastate ühiskonnamuutust. Varasemates uurimustes on mitmes
Põhja- ja Lääne-Euroopa riigis leitud positiivne seos naiste hariduse ja teise lapse sünniriski
(hazard) vahel, kuid varem ei ole sellist mustrit täheldatud Kesk- ja Ida-Euroopa riikides.
Kõnealune Eesti ainese analüüs osutus esimeseks Kesk- ja Ida-Euroopa riiki käsitlevaks tööks, kus
kõrgema haridusega naistel ilmnes märkimisväärselt kõrgem teiste sündide risk võrreldes
keskharidusega naistega. Enne 1990. aastaid oli kõrgharidusega naistel Eestis teiste sündide risk
suurem kui mistahes madalama haridustasemega naistel. Üheksakümnendate järgsel perioodilajal
on see erinevus vähenenud, kuid kõrgharidusega naistel on jätkuvalt kõrgem teise lapse sümmi risk
kui keskharidusega naistel. Pärast empiiriliste tulemuste esitamist arutatakse artiklis mehhanismide
üle, millega täheldatud positiivset seost naiste haridustaseme ja teise lapse sünniriski vahel Eesti
ühiskondlikes oludes võib seletada. Analüüs põhineb Eesti pere ja sündimusuuringu (EPSU)
aastatel 2004-2005 kogutud andmetel.


This article examines the influence of educational attainment and enrolment on second births in
Estonia, comparing the patterns before and after the onset of the societal transformation of the
1990s. While many Northern and Western European countries have shown a positive relationship
between female education and second births, this pattern has not been found in Central and East
European countries. Against that background, Estonia offers an interesting case with noticeably
high second birth intensities for highly educated women. In the state socialist period, after
controlling for the influence of other characteristics, including the partner's education, women with
tertiary education were found to have higher second birth intensity than women from any lower
educational strata. In the postsocialist period, the difference has grown smaller, but women with
tertiary education still display a significantly higher transition rate to second birth than their
counterparts with secondary education. Following the presentation of empirical findings, the article
discusses the mechanisms that could underlie the observed relationship between education and
fertility decisions in the changing societal context. The analysis employs microdata from the
Estonian Generations and Gender Survey (GGS), conducted in 2004-05.